Het meest ideale plaatje bij de keuze voor de juiste banden zijn natuurlijk voor elk seizoen de daarvoor geschikte banden. Dat betekent voor de zomer dan zomerbanden en voor de winter dan winterbanden. Hoewel winterbanden voor de winter niet verplicht zijn in Nederland (in het buitenland gelden weer andere regels), is het wel verstandig om ze in dat seizoen onder de auto te zetten, te gaan wisselen dus.

Als het budget niet de belangrijkste reden is om af te zien van een halfjaarlijkse bandenwissel, blijft de belangrijkste reden om te kiezen voor seizoensgebonden banden uiteraard het feit dat op deze manier het de beste de veiligheid en de prestaties van de auto naar boven komen. Een nog niet genoemde tussenweg is dat je ook als keuze voor banden voor je auto de mogelijkheid hebt om er vierseizoenenbanden eronder te zetten. Dit kan in een vlak land met weinig sneeuw in het jaar, zoals in Nederland heel goed. Ze hebben als grote voordeel op zomerbanden, dat in de winter de veiligheid in vergelijking met zomerbanden veel groter is, het enige nadeel is de langere remweg bij hogere snelheden.

Winterbanden zijn gemaakt uit een zachter soort rubber dan zomerbanden, waardoor ze minder hard worden in koude omstandigheden en dus betere grip hebben op de weg, ook doordat de profielblokken dan flexibeler zijn en dus meer grip hebben. Het rubber wordt in een warme zomer te warm om te kunnen remmen. De zomerband heeft een profiel gericht op goede droge grip en ook een goede waterafvoer. Het profiel van een vierseizoenenband zit er duidelijk tussenin. Het beste advies blijft om in elk seizoen specifiek daarvoor de juiste banden de auto te hebben.